Op maandag 5 oktober vond het NL Sas event plaats met als thema “Anti-aging: Whats’ new?”. Tijdens dit event deelden een aantal toonaangevende deskundigen hun kennis met de schoonheidsspecialisten. Een van de sprekers was Dr. Helga van den Elzen, specialist in het toepassen van injectables. Zij is met haar ruim 20 jaar ervaring, een autoriteit op het gebied van inspuitingen. Zij vraagt zich af wat schoonheid nu precies inhoudt. Waarom willen we eigenlijk mooi zijn? En hoe moet je als beautyprofessional omgaan met klanten en hun wensen? Welke rol wil je daarin vervullen?

Waarom willen we mooi zijn?

Mooi zijn wordt vaak geassocieerd met succes en geluk. Uit onderzoek blijkt dat we mooie mensen intelligenter en socialer vinden dan minder mooie mensen. En lelijk van buiten wordt vaak geassocieerd met lelijk van binnen. Dit onbewuste algemeen geaccepteerde denkbeeld wordt op allerlei manieren bevestigd. In de Walt Disney film van Sneeuwwitje wordt de trotse en hooghartige stiefmoeder van Sneeuwwitje neergezet als een lelijke vrouw.  Ook in het sprookje van Assepoester wordt dat duidelijk. Assepoester is een prachtige vrouw, maar de twee stiefdochters zijn lelijk en slecht. 

Lelijkste vrouw van de wereld

We hebben vaak meteen ons oordeel klaar en oordelen hard over de mensen die niet voldoen aan het algemeen geldende schoonheidsideaal. Neem het onthutsende en waar gebeurde verhaal van Lizzie Velasquez. Zij is geboren met lipodystrofie en het marfansyndroom, wat haar opmerkelijke uiterlijk verklaart. Ze weegt amper 27 kilo en is door haar ziekte niet in staat om dikker te worden. Ze is volledig blind aan haar rechteroog en slechtziend aan de ander. Op een dag zet een anonieme youtuber een video van haar online en benoemt haar haar tot ‘de lelijkste vrouw ter wereld”. De video kreeg vele reacties als ‘Waarom hebben haar ouders geen abortus laten plegen?’ ‘Steek haar in brand!’ ‘Ik zou spontaan blind worden als ik haar tegenkom op straat.’ ‘Zij zou zichzelf moeten doden.’ Uit deze ongecensureerde reacties blijkt hoe wij onbewust oordelen over lelijke mensen.In onderstaand filmpje vertelt Lizzie hierover.

Lizzie heeft alle opmerkingen gelezen en uiteraard tijd nodig gehad om  alles te verwerken. Uiteindelijk is dit gelukt en dat kon omdat ze gesteund werd door haar ouders en vrienden. Zij hebben steeds benadrukt om het leven positief te benaderen: kin omhoog, vriendelijk lachen en aardig doen, ongeacht hoe iemand je behandelt. Ga uit van je kracht en benadruk je sterke punten. 

Maak me mooi

In je salon of in de kliniek komen veel mensen die mooi gemaakt willen worden. Maar in hoeverre kun je de verwachtingen van mensen waar maken? De esthetiek van je gezicht wordt bepaald door de conditie van de huid, je botstructuur en spieren en niet in de laatste plaats door genetische aanleg. Toch willen mensen daar veranderingen in laten brengen om mooier te worden. Sommige mensen vertellen de cosmetisch arts zelfs precies wat ze willen: de wallen onder de ogen moeten worden weggehaald, de lippen moeten groter gemaakt worden of de hamsterwangen moeten weg. Natuurlijk kun je gewoon uitvoeren wat de klant wil, maar wordt de klant daar ook echt mooier van? Dat is een dilemma waarin veel beautyprofessionals mee te maken hebben.

Wat doe je als beautyprofessiona?

Volgens Helga van der Elzen is het belangrijk dat je de klant op dat moment heel goed gaat uitleggen wat de behandeling voor effect zal hebben. Niet allen de positieve kanten van de behandeling, maar ook (ongewenste) bijeffecten. Op die manier kan de klant beter beslissen of de door hem of haar aangedragen ‘maak me mooi opdracht’ ook wel tot het beste en gewenste resultaat leidt. Realiseer je dat de maakbaarheid van schoonheid zijn beperkingen heeft.  Niet iedereen heeft hoge jukbeenderen of een rond gezicht en je kunt aan de botstructuur weinig veranderen. 

Zeker van een arts mag je verwachten dat deze kennis heeft van anatomie en fysiologie. Hij of zij moet de effecten van een behandeling goed kunnen uitleggen aan de klant en niet zomaar doen wat de klant opdraagt. Daarin moet je eerlijk zijn en de klant steunen. Stel je daarin net zo op net zoals de mensen in het netwerk van Lizzy Velasquez: Verdiep je in de wensen van de klant, benadruk de positieve punten en begeleid hem of haar vanuit je professionaliteit naar het beste resultaat.

Gerelateerde berichten