Waardering tonen aan werknemer verhoogd productiviteit
Tonen van waardering, klinkt simpel toch? Maar… Doen we dat dan ook en waarom is het eigenlijk belangrijk? Waardering tonen op de werkvloer is niet vanzelfsprekend. Het is ook wel het tonen van respect, sympathie en het erkennen van kwaliteiten. Dan heb ik het niet over het geven van een compliment maar de erkenning van onze vakkundige kwaliteiten en specialisaties. Soms halen we dit nog wel eens door elkaar. ’Wat heb je leuke oogschaduw op’ is een compliment. Maar waardering zal eerder geuit worden als; ‘wat kan je toch mooi je ogen opmaken!’
Waarom tonen van waardering belangrijk is
Wanneer we ons gewaardeerd voelen zijn we bereid meer inzet te tonen, hebben we meer motivatie en vanuit deze basis worden we loyaler richting het bedrijf waarin we werkzaam zijn. Drie belangrijke punten die iedere werkgever terug wilt zien bij zijn of haar werknemer. Want als hier één punt van wegvalt zal dit tot grote gevolgen leiden. Verminderde vitaliteit, gezondheidsklachten zowel fysiek als mentaal, uitval van werknemers door ziekte en/of verzuim, ongemotiveerde werknemers of juist werknemers die niet loyaal zijn naar jouw bedrijf. Dat willen we toch niet?
(Oprechte) waardering uiten naar de werknemer
Laat ik voorop stellen dat het tonen van waardering oprecht gemeend moet zijn. Waardering komt voort uit interesse in werkzaamheden, achtergrond en ervaringen. Het is niet zomaar een dagje complimenten uitdelen en hopen dat iedereen tevreden is. Het is investeren in je werknemers, de tijd voor ze nemen, naar ze luisteren en dit ook onthouden. Ook wel betrokken zijn, want wanneer werknemers zien dat je betrokken bent voelen ze zich gewaardeerd.
Tip: kwaliteiten benutten
Geef je werknemer de ruimte om zijn of haar kwaliteiten te benutten. Herken en erken deze kwaliteiten en geef de verantwoording. Doe er een beroep op wanneer dit mogelijk is binnen het bedrijf. Wanneer de werknemer zijn of haar kwaliteiten kan laten zien, waar naar gevraagd (!) is, zal de inzet hiervoor nog groter zijn. Bedank hierna op een oprechte manier door simpel te zeggen ;‘dankjewel voor je inzet, dit heb je goed gedaan’. Klinkt eenvoudig, maar hoe fijn is dit om te horen na een dag hard werken?
Tip: betrokken werknemers
Luister jij wel echt naar je werknemer? Of vraag je informatie puur uit formaliteit? Let op… medewerkers voelen dit feilloos aan. Dit kan juist een averechts effect hebben. Als je betrokken werknemers wilt hebben is het belangrijk dat je ze bij zaken betrekt. Dat ze weten bij welk bedrijf ze horen, wat de missie en visie is en wat de organisatiedoelstellingen zijn. Deel je ideeën en droomidealen en laat blijken dat ze hier een onderdeel van uit maken. Zo weten ze wat er van ze wordt verwacht en voelen ze zich betrokken.
Vitale werkomgeving
Wanneer werknemers zich gehoord en gerespecteerd voelen zal er een prettige sfeer hangen op de werkvloer. Geef je werknemers een stem. Zorg dat ideeën van de werkvloer mee worden genomen in het grotere geheel. Wees niet bang om iets te proberen waar je zelf nog niet aan had gedacht. Verandering biedt vaak weerstand maar kan ook veel opleveren. Deel successen dan ook met je werknemers, laat zien waarvoor ze het doen, wat er is bereikt en beloon ze hiervoor. Een bonus is natuurlijk altijd fijn maar in de praktijk blijkt dat waardering het aller belangrijkste is voor een prettige werksfeer. Dit vermindert stress, geeft zelfvertrouwen en hiermee wordt de vitaliteit van de werknemer verhoogt. We willen toch allemaal gewaardeerd worden?