1. Gastvrijheid

Gastvrijheid en een goede sfeer geven jouw klanten de doorslag om voor juist voor jou te kiezen. Geef je klanten het gevoel dat ze echt welkom zijn in jouw salon en dat je bereid bent om iets extra’s voor ze te doen.

2. Te veel geur

Heb jij in je salon geurkaarsen of geurstokjes staan? Grote kans dat jij dit heerlijk vindt, maar dat sommige klanten dit een enorme afknapper vinden. De geuren die jij lekker vindt, kunnen jouw klanten verschrikkelijk vinden. Het is daarom beter om te kiezen voor neutrale geuren of geen geur.

3. Tiptop in orde

Schoon, schoner, schoonst. Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt, het moet altijd schoon en opgeruimd zijn. Onbewust nemen je klanten in zich op hoe het er bij jou uitziet. Plan dus genoeg tijd in tussen je afspraken om ervoor te zorgen dat alles tiptop in orde is.

4. Muziek of toch niet?

Beauty is een moment van zorgen voor jezelf, balans en rust. Hier hoort geen sfeerbepalende muziek bij. Hoogstens een rustig onopvallend muziekje op de achtergrond. Vraag bij twijfel altijd aan je klanten of ze wel of geen muziek willen luisteren.

5. Pushen is een no-go

Je klanten komen naar jou toe, zodat ze verzorgd en gehoord worden. Ze willen niets aangesmeerd krijgen, maar juist geholpen worden. Daarom is aandringen om een meteen een product te kopen of een nieuwe afspraak in te plannen een echte afrader. Natuurlijk mag je de klant wel informeren over oplossingen of iets aanbieden, maar draaf hier niet te ver in door.

6. Wachten, wachten en nog eens wachten

Tegenwoordig heeft niet iedereen heel veel tijd meer. Zo ook jouw klanten. Hun dagen zitten vol, dus ze willen bij jou niet wachten tot ze eindelijk eens aan de beurt zijn. Zorg daarom dat je genoeg tijd inplant voor je klanten en zo min mogelijk uitloopt. Zo hoeven ze niet op elkaar te wachten en ontstaat er ook geen irritatie.

7. Let op met kletsen

Kletsen met je klanten kan heel gezellig zijn, maar voel wel aan of ze hier behoefte aan hebben. Sommigen vinden het niet hoeven kletsen juist fijn. Vinden ze het wel fijn om een gesprek te voeren? Haal dan nooit andere klanten naar boven. Zodra je over andere klanten begint, krijgen je klanten het gevoel dat je ook over hen praat tegen anderen.

8. Persoonlijke verzorging

Je bent het gezicht en voorbeeld van jouw werk. Werk je bijvoorbeeld als make-up artist, dan weerkaatst jouw make-up een deel van je expertise. Maar schenk niet alleen aandacht aan jouw vakgebied, maar ook aan je persoonlijke verzorging in het algemeen. Denk aan schone handen, gepoetste tanden, lekker ruiken, etc.

9. Flexibiliteit

Flexibel zijn kan fijn zijn voor je klanten, maar ook een enorme turn-off. Is jouw annuleringsbeleid keihard of heel reëel? Maak jij direct een pittige opmerking als een klant te laat is of haal jij de tijd, zonder dat de klant het merkt, in zodat je toch op schema blijft? Je hoeft echt niet met alles flexibel te zijn. Laat jouw klanten voelen dat jij waar mogelijk meebuigt, maar dat het niet altijd kan.

10. Bereikbaarheid

Hoe goed ben jij bereikbaar? Dit is een breed begrip natuurlijk. Kunnen mensen in de buurt parkeren of moeten ze nog een paar minuten lopen vanaf de parkeerplek? En hoe bereikbaar ben je om een afspraak te maken? Moeten ze meerdere keren bellen of is de afspraak zo gemaakt?

Neem bovenstaande punten een goed door en kijk hoe dit bij jou zit. Zijn er punten die je kunt verbeteren in jouw onderneming? Hoe zorg jij ervoor dat jouw klanten ambassadeur worden van jouw onderneming?

Wil jij groeien als beauty ondernemer en klanten aantrekken die bereid zijn te investeren in hun schoonheid?

KLIK OP ONDERSTAAND LINK OM KOSTELOOS MEE TE DOEN MET DE BEAUTY BUSINESS WEEK

Gerelateerde berichten