Een nieuw jaar. Traditioneel is dit het moment om te starten met goede voornemens. Een nieuw jaar wordt gezien als een ‘schone lei’. Waar het heel gebruikelijk is om elkaar te vragen naar onze persoonlijke goede voornemens voor het nieuwe jaar, is het ook voor je bedrijf relevant om te kijken naar de plannen voor 2017. Wat heb je laten liggen in 2016, omdat het niet (meteen) lukte, omdat je er niet aan toe kwam, omdat je de kennis (nog) niet hebt of om welke andere reden dan ook?

Diensten uitbreiden, meer samenwerken of juist even op de rem?

Het maken van zakelijke goede voornemens heeft natuurlijk alles te maken met het stellen van je doelen. Toch is het (net als met persoonlijke voornemens) vaak meer een ‘onderbuik-gevoel’ van een element in je leven waar je ‘iets’ mee wilt doen. Wanneer je je goede voornemens laat schieten, is het niet zo dat je hele zaak instort. Het zijn vooral de onderdelen die je aan kunt pakken om dingen (zeker op de lange termijn) beter te maken: efficiënter, succesvoller of leuker. Eens per kwartaal die gezamenlijke borrel met je team organiseren of zorgen dat je voor dit jaar alvast twee afspraken maakt met die leuke collega-ondernemer aan de andere kant van het land om te klankborden en ervaringen uit te wisselen. Een jaarplanning maken voor je marketing en communicatie of alvast die training inplannen bij de leverancier om te kijken of dat merk een toevoeging kan zijn voor je bedrijf. Goede voornemens gaan uiteindelijk om het vrijmaken van tijd voor dingen die ‘ad hoc’ niet zo belangrijk zijn, maar wel zorgen dat je op de lange termijn ‘in control’ blijft over je zakelijke ambities.

Neem je tijd

Net als met persoonlijke goede voornemens, gaat het ook met zakelijke afspraken met jezelf vaak mis, omdat je teveel of te snel wilt. Je legt je klanten ook uit dat bijvoorbeeld hun wens voor een stralende huid en sterke gezonde nagels niet in één bezoek te realiseren is (als je voor kwalitatief resultaat gaat). Desalniettemin wil je zelf ook zo snel en makkelijk mogelijk je doel bereiken. Maar we leggen onze klanten ook niet voor niets uit dat ze zich ook thuis aan een verzorgingsregime moeten houden, waarbij de juiste producten moeten worden gebruikt voor de beste resultaten. Persoonlijk heb je ongetwijfeld net als de meesten van ons ervaren dat kilo’s er niet zomaar in een paar weken af zijn, dat je niet ineens fit bent en blijft als je een maand lang twee keer in de week sport. Het samenstellen van je goede zakelijke voornemens, is eigenlijk een voornemen op zich. Neem je tijd om te kijken welke doelen je jezelf wilt stellen en welke mensen of middelen je daarvoor nodig hebt.

Op Beautyspot.nl zullen we je in de komende weken voorzien van praktische artikelen die je zakelijk helpen in 2017. Op naar een succesvol jaar!  

Gerelateerde berichten