Wat is het beste moment van je verkoopgesprek?
We herkennen het allemaal; heb je zojuist een heerlijke behandeling gegeven, een prettige conversatie met je gast gehad en dan op het einde toon je nog even de producten in de hoop dat ze nog wat zal kopen, maar ze koopt niets! Help, hoe kan dit nou?
Daar kunnen natuurlijk verschillende redenen voor zijn, maar ik zal je hierbij wat tips geven waar je rekening mee kunt houden. Je zult zien dat de verkoop wat gemakkelijker zal gaan.
Verkopen voor de behandeling
Je verkoopgesprek begint namelijk al bij aanvang van de behandeling. Bestaande klanten zijn zo vertrouwd met je, dat ze waarschijnlijk direct hun privéleven met je willen bespreken. Dat mag, want door te luisteren geef je ze persoonlijke aandacht en dat is klantbinding. Maar blijf niet in dat persoonlijke gesprek hangen! Je bent een professional en bent er om haar huid en uitstraling te verbeteren.
Bij het installeren van je klant in de stoel, luister je naar haar verhaal, zodra je start met de behandeling leg je even je handen op haar schouders en zegt: “Nu is het tijd voor ontspanning, dus vergeet even wat er thuis is en geniet van deze heerlijke behandeling.”
Verkopen tijdens de behandeling
Breng met de eerste stappen van je behandeling je gast tot rust, en ga daarna stap-voor-stap vertellen wat je aan het doen bent om haar huid mooier te maken. Vraag welke producten ze thuis gebruikt, want dan kun je daarop inspelen met advies. Adviseer iets wat ze thuis nog niet heeft. Ga niet te diep in op ingrediënten maar vertel wat de producten doen voor haar huid. Het maakt haar huid mooier en stralender.
Vind je dat ze een bepaald product zeker moet gaan gebruiken, vertel het en laat het haar voelen. Dit doe je vóór de massage. Tijdens het masseren gaat ze wegdromen en gaat ze denken aan wat jij haar net hebt verteld: “Als ik dat product gebruik wordt mijn huid mooier.” En ze gaat verlangen naar dat product.
Tijdens het masker zet jij die producten klaar op de balie waarvan jij vindt dat ze moet gaan gebruiken. Zet 3 producten neer. Stel haar voor om bij elk bezoek één of twee producten te kopen en niet de hele lijn in één keer.
Verkopen na de behandeling
Let op, dat zodra de behandeling klaar is, je haar jas nog niet aangeeft. Deze mag ze pas aandoen als jij de producten voor thuisgebruik hebt laten zien en gevraagd hebt om een vervolgafspraak in te plannen. Want als ze de jas aanheeft, wil zij zo snel mogelijk de deur uit.
Dit artikel is geschreven door Marie-Louise Billekens.