Wat onderscheidt jou van de drogist?
De grote cosmeticamerken maken steeds meer reclame en stoppen veel geld in hun marketingcampagnes. De werking van hun beautyproducten wordt krachtiger. De drogist is agressief in de aanbiedingen; 2 voor de prijs van 1 is geen uitzondering meer… Jouw klanten zien door de bomen het bos niet meer.
Juist daarom ben jij als schakel tussen salon en thuis steeds belangrijker! Alleen jij weet de juiste keuze voor de klant te maken. Een dialoog hierover met je klant is uiteraard goed, maar jij bent degene die de klant van het juiste advies kan voorzien. Lees daarom onderstaande tips en je zult zien dat dit ook goed werkt voor je verkopen….
Wat moet je doen om het gedrag van je klant positief te veranderen?
- Vraag door over wat voor producten je klant gebruikt
Krijg inzage in het koopgedrag. Is je klant een koopjesjager of merk gebonden, waarom bevallen bepaalde producten wel en waarom niet, probeert je klant veel verschillende producten uit etc.)?
- Vertel over het ideale gebruik van producten passend bij het huidtype
Leg uit dat niemand een beroemde filmsterlook krijgt door gebruik van L’óreal producten of dat niemand dankzij Garnier vrolijker door het leven gaat. Je klant heeft een bepaalde huid en daar horen bepaalde producten bij. Maak duidelijk dat veelvuldig experimenteren het ergste is wat je klant kan doen voor zijn/haar huid.
- Spreek vanuit je (vak)hart!
Zodra je een oprecht advies geeft, komt dat keihard aan bij je klant. En dat moet ook, als je wilt winnen van de cosmeticagiganten. Adviseer niet vanuit alleen vanuit je salonmerk, adviseer omdat je om je klant geeft. Als dat goed zit, volgen de verkopen vanzelf.
Dit artikel is geschreven door Meta Coenen.