Na de jaarwisseling heb je jezelf misschien wat doelen gesteld voor 2017. We kennen ze allemaal wel, de goede voornemens. Een aantal kilo afvallen, gezonder eten of juist sparen voor die mooie reis. Jammer genoeg worden deze voornemens, of ook wel doelen, niet altijd behaald. We vallen snel terug in ons oude patroon en de drukte van de dagelijkse dag neemt weer de overhand. Maar wanneer je een zakelijk doel hebt gesteld voor 2017 is het bijna wel noodzakelijk dat je deze behaald. Dit voor meer omzet, naamsbekendheid of een groter klantenbestand. Maar hoe kan je je doel nou het makkelijkst behalen?

SMART doelen stellen 

Wanneer ik het klaslokaal inloop om een les ondernemersvaardigheden te geven aan onze toekomstige schoonheidsspecialiste vallen me een paar dingen op. Deze meiden hebben ook allemaal een doel, namelijk de opleiding halen. Maar wat wij ze meegeven als ze een doel moeten formuleren, maak je doel niet te groot. Natuurlijk weten we dat de opleiding halen hun doel is, maar er moeten zoveel andere ‘kleine’ doelen eerst behaald worden om het ‘grote’ doel te bereiken. We leren ze de SMART methode aan, oftewel: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

Haalbaarheid van je doelen

Maar waarom werken we volgens deze methode? Ik ben er van overtuigd dat als je deze stappen volgt je goed hebt nagedacht over de haalbaarheid van je doel. Ook wel de R van realistisch. Niks is namelijk zo vervelend om teleurgesteld te zijn omdat je het doel niet behaald hebt. Of tijdsgebonden, ook zo’n belangrijke,wanneer moet je doel behaald zijn? Als ik 10 nieuwe klanten in de salon erbij wil is het wel belangrijk om aan te geven, voor wanneer? Kan dit binnen een week of een maand… Zet voor je doel een einddatum. Wanneer moet het zijn behaald en ga dan door naar je volgende doel.

Meerdere ‘kleine’ doelen stellen

Meerdere doelen stellen klinkt misschien als een hoop werk of een groot streven, maar liever te veel ‘kleine’ doelen dan een te groot doel dat niet te behalen is. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid voor de salon, begin dan eens met een doel gericht op promotie. Hoe pak je dit aan en wat wil je bereiken? Kijk dan of er mogelijkheden zijn om bestaande klanten tot ambassadeurs te maken. Hoeveel klanten kunnen een review voor mij schrijven? Zij zijn immers al klant en kunnen goed vertellen waarom ze steeds bij je terug komen. Naamsbekendheid is moeilijk te meten, dus maak kleinere doelen die tot hetzelfde resultaat leiden. Wanneer de kleine doelen bereikt zijn zal dit vanzelf meer naamsbekendheid opleveren. 

Schrijf je doelen uit

Gebruiken jullie de SMART methode als je jezelf een doel stelt? Of wil je dit vanaf nu wel gaan doen? Tip; schrijf je doelen uit. Of dit nou op je Ipad, computer of in een schriftje is. Doelen stimuleren je om groter te groeien (of juist af te vallen) en het geeft richting aan waar je naar toe moet. Maar ook belangrijk, het blijft concreet. Je dwaalt niet af en richt je op één ding. Wanneer het één is afgesloten kun je je weer richten op iets nieuws.

Gerelateerde berichten