Om van 2020 een topjaar te maken, op persoonlijk en zakelijk vlak, lijkt plannen het sleutelwoord. Het is voor veel schoonheidsspecialisten aanlokkelijk om maar gewoon dóór te gaan, maar volgens kenners loont het om tijd vrij te maken voor een overzichtelijk jaarplan. Het is in de eerste plaats effectief, maar daarnaast belooft het ruimte, rust en energie. En dat klinkt voor velen vast nóg veel aanlokkelijker! In editie 12 van De Beauty Professional een uitgebreid interview met Tom Sebastian, Cathelijne Cras en Rob Snoeijen. Lees hun tips en tricks om van 2020 een succes te maken. In hetzelfde artikel komen ook schoonheidsspecialisten aan het woord. Lees hier de complete verhalen over hoe zij 2020 tot een succes gaan maken!

Tekst: Esther Bode-Scholte

Maaike Woertink – Specialist in Beauty

Met ruim dertien jaar ervaring in de beautyindustrie is Maaike Woertink van Specialist in Beauty geen vreemde eend in de bijt. Met de nodige kennis in haar rugzak is ze 3,5 jaar geleden voor zichzelf begonnen. Ze woont én werkt in een dorp in Flevoland met de typische poldermentaliteit. Ze werkt met een merk uit het hogere segment, maar de ondernemende Woertink weet haar enthousiasme zo goed op anderen over te brengen, dat het haar in korte tijd gelukt is om haar bedrijf tot een succes te maken. Ze heeft haar doelen vrij duidelijk voor ogen, ook voor 2020. Ze richt zich in haar salon op skin, make-up en waxing. Haar voornemen is om deze drie pijlers meer met elkaar te combineren. ‘Mensen die komen voor huidverbetering wil ik de wereld van make-up intrekken en andersom. Wat kunnen we nóg meer doen om de huid te laten stralen en het optimale resultaat te behalen? Ik wil iedereen de beste versie van zichzelf laten zijn.’ Woertink vindt het daarnaast belangrijk om de toegankelijkheid van haar salon hoog te houden, ondanks dat alle behandelingen en producten luxe uitstralen. Onlangs is Woertink begonnen met het inplannen van afspraken voor vaste klanten voor het gehele jaar 2020, zodat er naar een doel toegewerkt kan worden. Eén van haar sterkte kanten is haar creativiteit wat betreft marketingaspecten. ‘Ik heb nooit geld uitgegeven aan marketing of bijvoorbeeld het laten drukken van flyers. Ik vind het veel te leuk om zelf iets origineels te verzinnen, zoals bijvoorbeeld een verrassingsdag voor vaste klanten. Ook trek ik maandelijks mensen naar mijn salon met make-up workshops.’

Alita van Duuren – Schoonheidssalon Alvita

Alita van Duuren van schoonheidssalon Alvita werkt sinds 2011, na een carrièreswitch, als schoonheidsspecialiste. In haar achtertuin heeft ze twee ruimtes gerealiseerd met aparte ingangen; één voor haarzelf en één voor een specialiste in onder andere permanente make-up. De samenwerking wil ze in het nieuwe jaar voortzetten en versterken. Ook huidverbetering staat hoog op het lijstje. ‘De bedoeling is om me minder te gaan richten op wellness en meer op maatgerichte behandelingen waarmee daadwerkelijk een verbetering van de huid gerealiseerd kan worden. In een behandeling kan straks alles gemixt en gematcht worden, naar de wens van de klant’, vertelt de enthousiaste van Duuren. Als laatste punt is het plan om zich meer te verdiepen in voeding, zonder meteen op de stoel van de diëtiste te gaan zitten. Het is het totale plaatje waarop ze haar focust legt. Al deze veranderingen wil ze langzamerhand naar buiten brengen via haar website, social media en tijdens het klantcontact. Ze is echter geen schoonheidsspecialiste die te pas en te onpas wat op Facebook of Instagram post. ‘Dat moet bij je passen en ik voel nu eenmaal niet de behoefte om alles van de daken te schreeuwen via social media kanalen. Misschien is dit zakelijk niet handig, maar ik wil graag dichtbij mezelf blijven en niet meedoen met de massa.’ Daarentegen staat ze ook in het nieuwe jaar weer 24/7 voor haar klanten klaar, juist omdat ze met een kleine salon het verschil wil maken.

 

Alma Boerland – Beautypraktijk Alma Boerland

Een schoonheidsspecialiste die haar vak verstaat, is Alma van Beautypraktijk Alma Boerland. Onlangs vierde ze haar veertigjarige bestaan. Ze volgt én geeft trainingen in binnen- en buitenland om kennis op te doen en om haar ervaringen te delen. Voor het nieuwe jaar heeft ze veel ideeën en plannen, maar ze stippelt niet alles nauwkeurig uit. ‘Je kunt hele mooie plannen hebben, maar in de praktijk loopt dit toch vaak anders. Mijn bedrijfsvoering doe ik op intuïtie en dat heeft me in die veertig jaar nog nooit tegengewerkt.’ Ze ziet wel wat verbeterpunten als het aankomt op automatisering. ‘Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik werk nog met geschreven klantenkaarten. Dat móet natuurlijk anders, dus digitalisering is absoluut het voornemen voor het nieuwe jaar.’ Ze gelooft in het effect van social media, maar ze vindt dat het ook een vertekenend beeld van de werkelijkheid kan zijn. ‘Ik zeg wel eens gekscherend dat je beter moet zijn in het bijhouden van je social media dan van je werk. Ik ben niet van de ‘perfecte plaatjes’. Mensen houden van humor, eerlijkheid en zelfspot; dat genereert uiteindelijk meer likes.’ Ze zou het interessant vinden om eens een training te volgen over het inzetten van betaalde advertenties via Facebook, dus dat staat op haar ‘doelenlijstje’ voor volgend jaar. Om nóg meer te focussen op huidverbetering, werkt Boerland sinds kort samen met een huidtherapeut. Zulke samenwerkingsverbanden hebben volgens haar de toekomst. Ook is het plan om in 2020 nieuw apparatuur aan te schaffen. Een huidanalyse apparaat staat hoog op haar verlanglijstje. De eigengereide ondernemer stippelt weliswaar niet alles tot in de puntjes uit, maar ze heeft altijd oog voor nieuwe ontwikkelingen en trends en speelt daar op in. Ook volgend jaar!

 

Vincent van Schijndel – Huidinstituut Beaute

Vincent van Schijndel is samen met zijn partner mede-eigenaar van Huidinstituut Beauté. Een statig pand met een huiselijke sfeer, volgens van Schijndel. Hij is vrij resoluut en realistisch over zijn hoofddoel: een omzetstijging. Hij vindt dat er in deze branche -terecht- veel aandacht is voor een juiste balans tussen werk en privé, maar hij zou ook best het financiële plaatje achter de hele bedrijfsvoering meer belicht willen zien. Om die omzetstijging te realiseren, heeft hij vele wensen voor het nieuwe jaar. ‘We hebben een huidtherapeut aangenomen en zijn op zoek naar nog een nieuwe collega om verder uit te breiden. We willen niet meer vasthouden aan één of twee merken. De bedoeling is om te gaan mixen met ingrediënten van verschillende merken om het beste voor de klant te waarborgen. Ook ga ik volgend jaar een coaching traject in. Het is zo nu en dan goed en leerzaam om jezelf een spiegel voor te houden en te weten wat je positie is in de markt. Ook wil ik meer gaan afspreken met collega’s binnen én buiten de branche om elkaar te inspireren en versterken. Soms word je blind voor je eigen bedrijf en een ander kijkt er met andere ogen naar. Ten slotte is het plan om ons nog meer te focussen op onze doelgroep. Ik hoef niet iedereen als klant. Wij zijn een soort ‘personal trainers voor de huid’ en oefenen ons vak gepassioneerd uit. Dat vraagt ook een bepaalde discipline van de klant. We kunnen alleen iets bereiken als de klant thuis ons advies opvolgt.’ Online is Huidinstituut Beauté ijzersterk. Niet alleen in betaald adverteren via Facebook, maar ook met grappige posts. Hij verbaast zich over beauty professionals die alleen maar commerciële berichten tonen. ‘In mijn ogen sla je de plank volledig mis als je op zo’n manier producten probeert te verkopen of mensen naar je instituut probeert te trekken. Briljant aan betaalde advertenties op Facebook is dat het én meetbaar is én dat je je heel specifiek kunt richten op je doelgroep.’ Hij is trots op wat hij tot nog toe bereikt heeft. Desondanks blijft hij denken in doelen. Aan ‘door hobbelen’ doet hij niet, want hij wil verder groeien. ‘Dat kan alleen als je er aandacht aan geeft.’

Gerelateerde berichten