Iedere keer is het weer een verrassing wat de klant deze keer met haar nagels wil. Vaak is bij binnenkomst nog niet zeker wat het gaat worden. Wat wel zeker is, is dat je kan beginnen met de oude laag te verwijderen. Ondertussen kan de klant vertellen wat haar wensen zijn. Er zijn klanten die altijd hetzelfde willen, zo naturel en zo kort mogelijk of een mooie korte French Manicure, lekker voor tussendoor maar het wordt voor mij pas leuk als ze echt iets bijzonders wil.

Het is fijn voor de klant als je verschillende voorbeeldjes hebt staan, als je foto’s in je studio hebt hangen. Een digitale fotoshow is natuurlijk helemaal van deze tijd. Als een nieuwe klant via internet komt is het fijn als zij in je studio dezelfde foto’s als op je website tegenkomt. Maak altijd gebruik van eigen foto’s, dit om tegenvallers te voorkomen.

Wat ook altijd meespeelt in het nagelvak is: de mode. Wat is in en wat is uit? Welke kleuren worden het deze herfst/winter/voorjaar/zomer? Het is dus van belang dat je de trends blijft volgen, via vakbladen, internet en beurzen.

Na vele nageljaren is het mij wel duidelijk dat wat voor de een helemaal hip is, voor de ander (nog) een brug te ver is. Dus zul je naast de trendy mogelijkheden ook de wat meer eenvoudige stijlen moeten blijven aanbieden. Niet onbelangrijk in de keuze van de nagel is het beroep en of de sport/hobby van de klant. Zo kan je als je in de zorg werkt natuurlijk nooit makkelijk steunkousen aantrekken met superlange stiletto’s, alhoewel ik er vaak versteld van sta wat men zoal doet met lange stiletto’s: heel handig het koffiepadje uit de houder plukken of een stukje schil uit de pan halen als je een eitje aan het bakken bent, en dat zonder je vingers te verbranden. Maar gel-nagels in de zorg zijn zeker met de juiste lengte mogelijk, menigeen die verzorgt wordt heeft liever iemand met keurig verzorgde gel-nagels dan iemand met afgekloven natuurlijke nagels .

En ook bij de meeste sporten zijn superlange nagels niet echt handig. Vraag dus bij een nieuwe klant altijd naar haar werk en hobbies. Dat voorkomt dat je de verkeerde vorm en/of lengte adviseert en het bespaart de klant een teleurstelling. Bijvoorbeeld dat haar handen nu niet meer passen in haar net nieuwe aangeschafte bokshandschoenen.

Over het algemeen is iedereen er snel achter wat voor haar de juiste (werkbare) lengte is. Lang is niet altijd mooi en praktisch. Kort en verzorgd is vaak wel zo prettig. En laat dat nou juist de mode zijn. Maar ja, wat is mode als je je er niet prettig bij voelt? Gelukkig laat niet iedereen zich leiden door wat hot is en wat not. Zorg voor een ruim assortiment in kleuren en glitters en combineer, varieer en laat je creativiteit de vrije loop! De klant vind het vaak ook leuk als ze zelf de glitters of de kleur uit kan zoeken, terwijl jij ondertussen lekker vijlt. En als de keuze is gemaakt kan je aan de slag! Lang of kort, als ’t maar mooi wordt.

Dit artikel is geschreven door Miranda Boekee, zij is nagelstyliste gespecialiseerd in gelnagels.

Overige experts

Bekijk al mijn artikelen

Gerelateerde berichten