ANBOS heeft een richtlijn Ontharingstechnieken ontwikkeld. Een bundeling van kennis over veiligheid, hygiëne en arbeidsomstandigheden voor een IPL/laserbehandeling. Het richtlijn wordt verstuurd naar het Ministerie van Volksgezondheid, zorgverzekeraars, RIVM en naar alle bij ANBOS geregistreerde ondernemers in de schoonheidsverzorging  die in het bezit zijn van het vakdiploma van de specialisatie Ontharingstechnieken. 

Het thema ontharen blijft het gesprek van de dag. De brancheorganisatie ziet het als haar taak om de kwaliteit van het vak hoog te houden. Gelet op de schade die kan ontstaan door ondeskundig handelen, stimuleert ANBOS deze specifieke behandeling alleen uit te laten voeren door ondernemers die in het bezit zijn van het diploma Ontharingstechnieken. Iedereen kan apparatuur aanschaffen en starten. In het geval van IPLLaser blijft de opleiding vaak beperkt tot een instructie van de leverancier. Dat vindt ANBOS niet toereikend. Om te kunnen werken met licht (elektromagnetische energie) is een gedegen opleiding vereist waardoor de nodige kennis over de huid, haar en haargroei, licht en de toepassingen daarvan wordt verkregen. Alleen zo is de cliënt in ‘vertrouwde handen’.

Opleiding

Laserbehandelingen en flitslichttherapie is volgens de wet BIG (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) geen voorbehouden behandeling. Daarom mogen ook anderen dan artsen deze behandeling toepassen. Het volgen van een gedegen opleiding, af te sluiten met het vakdiploma Ontharingstechnieken, is van groot belang. Het richtlijn Ontharingstechnieken is een handig hulpmiddel voor de ondernemer die wel de juiste opleiding heeft gevolgd en een informatiebron voor degene die dat (nog) niet gedaan heeft. De bijlagen bij het richtlijn zijn van groot belang: de schriftelijke informatie aan de cliënt is de basis van een goede communicatie en stuurt verwachtingspatronen, geeft informatie over voor- en nazorginstructie en bevat een informed consent. Dit is een verklaring die de consument ondertekent waarmee hij/zij aangeeft de risico’s van de behandeling te aanvaarden.

Belang voor de consument

Het is belangrijk dat de consument de juiste keuze maakt waar hij/zij een behandeling afspreekt. Een goed intakegesprek over de behandeling en te behalen resultaten, gekoppeld aan een nazorginstructie die belangrijke informatie geeft wat na een IPL/laser behandeling wel en niet kan, voorkomt veel vragen en klachten. Veel zorgverzekeraars vergoeden deze behandeling alleen als de ondernemer gediplomeerd is. 

TROS Radar

Eind 2009 schonk ook het tv-programma TROS Radar aandacht aan het ontharen met laser of IPL door schoonheidsspecialisten of huidtherapeuten. Aanleiding was het feit dat drie dames tweedegraads verbrandingen opliepen als gevolg van een dergelijke behandeling. 

Tot stand gekomen

Het richtlijn is in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM),  Landelijk Centrum voor Hygiëne en Veiligheid (LCHV), inhouddeskundigen E. van Gogh en J. van Straaten en ANBOS tot stand gekomen. Het richtlijn is mede mogelijk gemaakt door het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) en bij ANBOS op te vragen door alle ondernemers die IPL/Laserbehandelingen geven.

Lees ook: checklist aanschaf IPL apparatuur

Gerelateerde berichten