De wereld is maakbaar. Wij zijn maakbaar. De digitale revolutie heeft ervoor gezorgd dat we door een lens naar het leven zijn gaan kijken die we voorheen niet voor mogelijk hielden. We zijn al enige tijd groot fan van CGA’s, of voor degenen die deze trend hebben gemist: dit zijn ‘Computer Generated Influencers’. Dames zoals @lilmiquela en @shudu.gram behoren tot ’s werelds eerste digitale supermodellen. We zijn fan, we liken er op los en checken hun stories op Instagram om te zien waar deze digitale personen vandaag mee bezig zijn. Onze fantasiewereld is helemaal op standje ‘aan’ gezet. Althans, voor degenen die vooral tot Generatie Z behoren, een deel tot de Millennials en voor alle digi-lovers onder de generaties die daarvoor nog zijn geboren.

Heb je al gehoord van de nieuwste online trend ’yassification’? De fotobewerkingsapps – welke overigens veel populairder zijn dan je misschien in eerste instantie zou verwachten – worden ingezet om de foto van een persoon zo extreem te bewerken, dat de bewerkte versie verre van lijkt op het origineel. Zeg maar gerust dat het niet meer lijkt. De trend is begonnen met de yassifield van Toni Collette. De angstaanjagende blik van Toni is veranderd in een uitdagende blik van een dame met een gladde huid en een berg make-up op haar gezicht. Figuren uit de geschiedenis, politiek, kunst, en popcultuur worden ingezet bij de yassification van foto’s. Ook ‘Barbie’ ontkomt er niet aan. De populariteit van deze trend is groot. Check voor meer memes de @YassifyBot op twitter. Deze is viraal gegaan en heeft al meer dan 158K volgers.

Maar wat maakt het nou zo populair om fotobewerkingsapps zo extreem te gebruiken, dat je een totaal ander persoon ziet bij het eindresultaat? FaceTune is een van die bewerkings-apps welke veel wordt gebruikt. Uit een onderzoek dat in 2020 naar buiten is gekomen, blijkt dat maar 29% van de mensen een foto van zichzelf post zónder het eerst te bewerken. In Londen komt dit aantal zelfs uit op 19%. Het bewerken van foto’s is zo normaal is geworden, dat iedereen die online leeft in video en beeld, een beetje verandert in een CGI. Het is dus helemaal niet zo gek dat we fan zijn van digitale supermodellen, aangezien het ‘normaal’ is dat alles wat we zien niet echt is (op die 29% na dus).

Maar misschien is dat ook wel meteen de hele aanleiding voor het ‘yassificeren’ van foto’s. Aan de ene kant is social media sinds de komst van de pandemie creatief los gegaan op het delen van foto’s met extreme make-up. Het gezicht werd volop als schildersdoek gebruikt, oren zijn omgetoverd tot sculpturen en nagelkunst heeft een up-level gemaakt. Maar het opkleuren van al deze beelden is voortgekomen uit een drang naar het verdoezelen van deze donkere tijd. Het yassificeren van foto’s lijkt vooral humoristisch, maar daaronder ligt frustratie en onzekerheid verscholen die de gestandaardiseerde fotobewerking met zich heeft meegebracht. We leven wat dat betreft in een fake-wereld. Wellicht is het doel van ‘yassificeren’ om uiteindelijk het woord ‘fake’ te gaan vervangen.

 

Renske Mennen is trendwatcher, merkstrateeg en conceptontwikkelaar, met een focus op een bewuste lifestyle. Renske geeft trendpresentaties over consumententrends, en helpt  ondernemers om zich strategisch en trendbewust te profileren. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.renskemennen.com.

Gerelateerde berichten