“TUUT, TUUT, TUUT” – tijd om op te staan. Best lastig, want na die kijk-tip van Linda.nl heb je gisteren weer veel te lang genetflixt. Nu eerst je WiFi aantikken om even te checken wat je vannacht allemaal gemist hebt en dan snel nog even douchen. Met je favoriete muziek via Spotify natuurlijk. De garage heeft trouwens nog niet geappt over de auto, dus dat wordt opnieuw “uberen” naar het werk – een tip uit een van de Facebookgroepen.

Het schema voor vandaag? Poe, even in de online agenda kijken… Maar sowieso moet je vandaag via de portal van de leverancier echt nieuwe producten bestellen. Je krijg namelijk al dagenlang van die e-mailnotificaties omdat je voorraad op begint te raken.

Tijd om te koken is er vanavond trouwens niet, maar dat maakt niet uit: Thuisbezorgd to the rescue! Of zullen we anders een keer buiten de deur eten? Ja, zoek jij online maar wat uit. Zoek maar een restaurant met goede recensies. Kun je gelijk reserveren? En vergeet ook niet om me daarna de locatie + een Tikkie te sturen via WhatsApp. Thaaanks! ?

Afhankelijk van het internet
Zo, wat is ons leven vaak eigenlijk enorm gehaast! Daar wilde ik met dit verhaal helemaal niet naartoe, maar het is wel zo. Waar ik wél naartoe wilde, is hoe afhankelijk we de afgelopen jaren geworden zijn van het internet. In sneltreinvaart lijkt de ene na de andere dienst te digitaliseren.

Of dat iets positiefs is of juist niet, laat ik aan jou. Als je het mij vraagt dan heeft het zo zijn voor- en nadelen. Maar feit is dat we momenteel voor belangrijke delen van ons leven afhankelijk zijn van het internet: van het communiceren met onze geliefden, tot onze bankzaken, het opslaan van onze medische gegevens en het bewijzen van onze identiteit (DigiD).

De gevolgen van cybercrime
En wat nu als die online gegevens, accounts of identiteit in verkeerde handen terechtkomen? Heb je weleens stilgestaan bij wat voor documenten er allemaal in je mailbox staan? Ben je ervan op de hoogte dat veel van je accounts aan elkaar gelinkt zijn? En kun je je ook maar enigszins voorstellen welke gevolgen een “hack” in deze situatie allemaal kan hebben? Zeker wanneer er ook nog eens gegevens van je klanten bij gemoeid zijn.

Je beseft het je waarschijnlijk niet, maar volgens een rapport van Europol (2013) heeft maar liefst 8% van de internetgebruikers in de Europese Unie al te maken gehad met identiteitsfraude. 8%! Met de bijhorende horror-stories van dien.

Vijf tips voor je online veiligheid
Cybercrime is een spannend thema. Maar iets dat besproken moet worden en waaraan je hoe dan ook niet ten prooi wilt vallen. Daarom deel ik vandaag vijf tips met je, te beginnen met…

1. Gebruik veilige wachtwoorden
Gebruik voor elk account een ander wachtwoord van minimaal acht tekens, bestaande uit een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en symbolen. Pas je wachtwoorden ook regelmatig aan.

2. Gebruik een wachtwoordmanager
Sla je wachtwoorden op in een wachtwoordmanager. Wanneer je een website bezoekt, vult deze het bijhorende wachtwoord dan automatisch in. Zo hoef je nog maar één wachtwoord te onthouden, namelijk het wachtwoord van de wachtwoordmanager.

3. Gebruik tweefactorauthenticatie
Met tweefactorauthenticatie heb je naast een wachtwoord ook nog een andere (tijdelijke) code nodig om in te kunnen loggen. Die code kun je ontvangen per e-mail of SMS, maar het liefst in een speciale “authenticator” app. Zo kunnen kwaadwillenden, zélfs als ze je gebruikersnaam en wachtwoord weten, nog steeds niet inloggen op je account(s). Gebruik je een authenticator-app, vergeet dan niet je recovery code veilig op te slaan voor het geval je je telefoon verliest.

4. Installeer updates
Omdat de meeste software constant in ontwikkeling is, kan er weleens een foutje insluipen waardoor een kwetsbaarheid ontstaat. Gelukkig worden de meeste kwetsbaarheden vaak snel ontdekt en hersteld, waarna er een update wordt aangeboden. Om je programma’s en apparaten zo veilig mogelijk te houden, is het daarom belangrijk dat je die updates installeert.

5. Voorkom phishing
Bij phishing doen kwaadwillenden zich voor als een ander, bijvoorbeeld een familielid of een bedrijf dat je kent, om gevoelige gegevens te bemachtigen. Hoewel sommige phishing-berichten lastig van echt te onderscheiden zijn, herken je phishing vaak aan taalfouten of een vreemde opmaak. Gebruik in elk geval altijd je gezonde verstand en vraag vooral of er iemand mee kan kijken wanneer je voelt dat er iets niet in de haak is. Klik in zo’n situatie ook nooit zomaar een link aan en download zeker geen bestanden.

Voorkomen is beter dan genezen
Helemaal voorkomen dat er een keer iets mis kan gaan dat gaat helaas niet. Maar met deze tips kun je het risico in elk geval flink beperken. Uit ervaring weet ik dat veel beautyprofessionals bij stappen 1 tot en met 3 nog de mist in gaan, maar neem mijn advies alsjeblieft ten harte. Want je staat mooi te kijken als ineens je klantgegeven op straat liggen, je spaargeld verdwijnt, of erger nog: als ineens de politie voor je deur staat en je jaren bezig bent om je naam te zuiveren!

Corné Ter Maten is salonmarketeer en de oprichter van Netbeauty, een online marketingbureau voor de beautybranche. Of je nu toe bent aan een geoptimaliseerde website of een goed converterende socialmedia-campagne: Netbeauty is helemaal thuis in de branche en heeft al meer dan 1.000 salons, van award winnende instituten tot kleine zelfstandigen, met succes geholpen om online beter zichtbaar te worden en meer klanten aan te trekken. Meer weten? Bezoek www.netbeauty.nl.

Disclaimer: aan dit artikel kunnen echter geen rechten ontleend worden. Ik ben online marketeer en geen cybersecurityprofessional.

Gerelateerde berichten