In het telefoonboek, in de krant? Ben je mal. Wanneer iemand een nieuwe salon zoekt, en niet direct iemand kent die er een kan aanbevelen, gebeurt dat tegenwoordig negen van de tien keer in Google. Het is geen wonder dat iedereen tegenwoordig wil ‘scoren in Google’. Maar… hoe doe je dat?

Trek niet aan een dood paard
Hoe goed je ook je best doet, met een zwaar verouderd apparaat haal je nooit het beste huidverbeteringsresultaat. Toch? Voor je website is dat niet veel anders. Als je website nog niet mobielvriendelijk is, als hij niet snel laadt en als je code niet veilig en modern is, dan is het erg lastig om te scoren in Google. Nu weet ik dat er haast geen schoonheidsspecialist is die deze dingen zelf kan oplossen. Dus herken je jouw website hierin? Laat om te beginnen dan vooral een nieuwe website maken bij een bedrijf met verstand van zaken.

Adverteren
Niet de goedkoopste, maar wel de snelste manier om bezoekers op je website te krijgen, is door te adverteren. Bijvoorbeeld in Google of op social media. Wanneer je adverteert kun je zelf kiezen waarvoor je betaalt, bijvoorbeeld voor vertoningen of voor websitebezoekers. Ja, adverteren kost geld. Maar als je een beetje weet wat je doet dan verdien je dat zo terug. Sterker nog, voor onze klanten moeten we campagnes om de haverklap zelfs pauzeren omdat men de nieuwe klanten niet meer kwijt kan. Voor beautyprofessionals die wel van doorpakken houden is adverteren dus zeker het overwegen waard. Adverteren mag dan trouwens wel direct resultaat geven, zodra je ermee stopt komt er ook direct niks meer binnen. Althans, niet uit de campagnes.

Zoekmachineoptimalisatie
Bij zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd, is het eigenlijk nét andersom. Je ziet in de regel niet direct resultaat, maar je bouwt wel aan een basis die nog jaren meegaat. SEO is trouwens een vrij breed begrip, waarover ik zo een artikel op zich kan schrijven. Maar grof gezegd bestaat zoekmachineoptimalisatie uit drie takken, te weten:

1. Technische SEO
Technische SEO gaat over het optimaliseren van de techniek achter een website. Onder technische SEO vallen zaken als het optimaliseren van de laadtijd, zorgen voor nette, foutloze code, enzovoorts.
2. On-page SEO
Het doel van on-page SEO is om aan de zoekmachines duidelijk te maken waar pagina’s over gaan. Onder on-page SEO vallen zaken als het optimaliseren van de title tags, de headings, enzovoorts.
3. Off-page SEO
En off-page SEO, tot slot, omvat alles wat je doet búíten je website, dat invloed heeft op de vindbaarheid van je website. Ik doel daarmee bijvoorbeeld op het verzamelen van externe links en het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf-pagina.

Een fijne gebruikservaring
Ingewikkeld? Een beetje wel. Maar in de basis komt het allemaal simpelweg neer op zorgen voor een fijne gebruikservaring voor je bezoekers. Alles wat daar daadwerkelijk aan bijdraagt (snel ladende pagina’s, duidelijke navigatie, interessante informatie, enz.), draagt óók bij aan je SEO.

De inhoud van je website optimaliseren
Voor de doorsnee beautyprofessional gaan technische en off-page SEO te ver. Maar voor die andere variant, on-page SEO, kan ik je wel direct wat tips geven:

Zorg dat elk onderwerp waarop je gevonden wilt worden een eigen pagina heeft. Is een behandeling belangrijk? Plaats hem dan niet (enkel) op een pagina waarop nog 15 behandelingen staan. Laat juist aan Google zien dat je een hele pagina, enkel over dit specifieke onderwerp hebt. Dit helpt enorm wanneer iemand nou net op dat specifieke onderwerp zoekt.

Zorg er daarnaast voor dat het onderwerp van de pagina, bijvoorbeeld de naam van de behandeling, terugkomt in zowel het webadres (a.k.a. de URL), in de title tag en in de kop(jes) van de pagina. Zo is het thema van je pagina niet meer te missen.

Ook belangrijk: voorzie je pagina’s van unieke tekst. Niet alleen is het kopiëren van teksten niet zomaar toegestaan (auteursrecht), maar zelfs wanneer je hier en daar een woordje aanpast ziet Google nog steeds dat je tekst geen originele tekst is. Google laat vanzelfsprekend niet graag resultaten zien met teksten die op elkaar lijken en daarom zal een pagina met gekopieerde tekst, hier en daar aangepast of niet, automatisch een negatief effect hebben op je vindbaarheid.

Meer tips? Stuur me gerust een bericht!

Corné Ter Maten is salonmarketeer en de oprichter van Netbeauty, een online marketingbureau voor de beautybranche. Of je nu toe bent aan een geoptimaliseerde website of een goed converterende socialmedia-campagne: Netbeauty is helemaal thuis in de branche en heeft al meer dan 1.000 salons, van award winnende instituten tot kleine zelfstandigen, met succes geholpen om online beter zichtbaar te worden en meer klanten aan te trekken. Meer weten? Bezoek www.netbeauty.nl.

 

Gerelateerde berichten