Er is een overkill aan producten in de beauty Industrie. Dagelijks verschijnen er overal videos die het nieuwe must-have item presenteren. Dit item zou dan nog beter zijn dan alle andere producten die er al zijn. Het tij lijkt te keren, want vanuit diverse hoeken begint er kritiek te komen op de massa’s aan beautyproducten die er elke dag bij lijken te komen. Terwijl de wereldeconomie zich in een recessie bevindt, is de behoefte aan meer, grootser, duurder en mooier gedaald. 

Goedkoper alternatief

Het Britse huidverzorgingsmerk ‘Inkey List’ begrijpt de behoefte van de consument om écht geld te kunnen besparen. Zij hebben een chatfunctie toegevoegd aan hun website, genaamd AskInkey. Wanneer je in contact komt met een medewerker, word je geholpen om te besparen op de aankopen die je doet voor huidverzorging. Dit gebeurt niet in de vorm van kortingen op artikelen, maar doordat er letterlijk een goedkoper product wordt geadviseerd als alternatief. Er wordt gezocht naar dezelfde werkbare stoffen die goed zouden moeten zijn voor jouw huid, maar dan met een goedkoper prijskaartje. Ook krijg je advies om de producten zo optimaal mogelijk te gebruiken. Zo werpt het ook echt zijn vruchten af.

De-influencing

Ook in de wereld van influencers begint er kritiek te komen op de overload aan producten die wonderen beweren maar niet nakomen. Deze trend heet de-influencing. Influencers plaatsen nu videos waarin ze praten over producten die de hype niet waard zijn. Deze moet je volgens hen dus vooral niet moet kopen. Zo komt tiktokker @valeriafride met een veel goedkoper alternatief voor een Dior blush. @alyssastephanie gaat nog een stap verder door allerlei dure beauty producten volledig af te keuren. Ze geeft goedkope en kwalitatief goede alternatieven zoals bijvoorbeeld de Essence make me brow. Haar doel is om je geen fortuin te laten spenderen aan onzin, maar aan producten die volgens haar echt hun werk doen.

Ondanks dat negatieve reclame toch reclame is, begint de influencers trend nieuwe vormen aan te nemen. Het is de vraag hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. 

Gerelateerde berichten