Een goede hygiëne was in pre-corona tijd al erg belangrijk in onze maatschappij. Nu, in het post-corona tijdperk, is de behoefte hieraan alleen nog veel groter geworden. Onze associatie met desinfecterende handgel is inmiddels onlosmakelijk verbonden met de preventie tegen het coronavirus. Dat consumenten dus een nog grotere behoefte hebben aan producten om deze hygiëne te waarborgen, is een logisch gevolg.

Iets wat consumenten ook alsmaar belangrijker vinden, is het bewust omgaan met deze aarde. Klimaatverandering wekt grote zorgen in de maatschappij, en plastic afval is een van de vervuilers die consumenten zelf willen en kunnen terugdringen om zo hun carbonfootprint te verkleinen. Het is belangrijk om als beauty merk mee te gaan in deze veranderende behoeften.

Single-use plastic wordt verleden tijd

Beautymerken kunnen slim op deze trends inspelen. Zo komen er steeds meer beautyproducten op de markt die hervulbare verpakkingen aanbieden. By Humankind is bijvoorbeeld een merk dat zeepproducten aanbiedt, zoals deodorant, handzeep, mondwater en shampoo. Bij al hun producten bieden ze een refill optie aan, zodat de consument bij de volgende bestelling niet weer opnieuw de hele verpakking krijgt. Dit scheelt een hoop afval. Keeper Soap is ook zo’n merk dat alleen maar werkt met hervulbare verpakkingen. Beide merken gebruiken überhaupt geen plastic in hun verpakkingsmateriaal. Ze maken dit onder andere van karton, papier en ander biologisch afbreekbaar materiaal.

Blueland is een ander beauty merk dat bewust inspeelt op deze trend. Hun hervulbare producten bestaan vooral uit geconcentreerde tabletten die je thuis in water oplost. Op deze manier kan je bijvoorbeeld zelf zeep maken. De verpakkingen van deze hervulbare producten zullen ook vele malen kleiner zijn, omdat het enkel om de tabletten gaat.

Duurzaamheid als uitgangspunt van je merk

Behalve het besparen van plastic dankzij het aanbieden van refills, zijn er nog diverse andere duurzame ideeën om een beautyproduct zo planeet-vriendelijk mogelijk te produceren. Zowel in het productieproces, de ingrediënten, en de verpakking is het belangrijk om na te denken over duurzaamheid. Door hier transparant over te zijn naar je consument, laat je zien dat je echt het beste voorhebt met deze planeet. Dat is waar consumenten anno 2020 om vragen.

 

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

Gerelateerde berichten