Groeiend perfectionisme staat lijnrecht tegenover de acceptatie van acné
Er is op dit moment iets interessants gaande. Er heersen namelijk meerdere uitgesproken schoonheidsidealen. Het ene schoonheidsideaal gaat geheel richting perfectie, het wegwerken van alle oneffenheden en het creëren van ultieme symmetrie in het gezicht en het lichaam. Anderzijds gaat het schoonheidsideaal compleet de andere kant op, en is het omarmen van acné juist de nieuwe trend. Wat de maatschappij lang als lelijk heeft bestempeld mag er nu juist zijn. Dit gaat naast het accepteren van de verschillende huidskleuren wit en zwart, ook om de diversiteit van verschillen in uiterlijk. Het gaat uiteindelijk vooral om het verlangen naar het accepteren van de ander zoals die is.
Fixing Faces
‘Fixing faces’ is een nieuw fenomeen. De laatste tijd zijn het aantal volgers van Instagram accounts zoals @goddess.women, @fixedyouu en @beauty.kingdome enorm gegroeid. Zij hebben een ding gemeen: ze fixen zoals ze dat zelf noemen gezichten van celebraties. Fixedyouu zegt zelf een community te zijn van plastische chirurgie en photoshop. De eigenaar van het account geeft bij meerdere posts aan dat ze vindt dat de dame die op de foto staat eigenlijk mooi is zoals ze in werkelijkheid is, en geen plastische chirurgie nodig heeft. Toch laat ze zien hoe het ook zou kunnen zijn. Het nieuwe beeld lijkt veel meer op de traditionele schoonheid zoals die ooit door de maatschappij is bedacht: een smalle kleine neus die kaarsrecht en symmetrisch is, en het is een wipneusje. @Beauty.kingdome en @godess.women posten vooral beelden van beroemdheden die ze hebben bewerkt met photoshop. Het is niet altijd duidelijk wat ze nou precies veranderd hebben. Het is wel duidelijk dat deze uiterlijksvorm vooral surrealistisch is.
Acné positivity
We kunnen niet ontkennen dat we in een tijd leven waarin ongelijkheid flink wordt bekritiseerd. Afia Kufuor is de oprichter van instagram account @dontpopthatspot. Ze heeft deze naam bedacht vanwege de vele ongevraagde adviezen. Ze is op haar account de hashtag #acnepositivity gestart. De bedoeling van de Afia was om het stigma rondom acne te doorbreken, maar inmiddels brengt de rumoer rondom het onderwerp acne veel meer te weeg. Er zijn inmiddels zelfs fel gekleurde spot-pleisters, zodat je te koop kunt lopen met je puistjes in plaats van dat je ze weg wilt stoppen.
Inmiddels is de hashtag #acnepositivity al meer dan 75.000 keer gebruikt. Deze community deelt hun kennis en laat elkaar vooral weten dat hun huid niet een stempel drukt op wie ze zijn.
Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.