Het is tijd voor (meer) personeel
Het aannemen van personeel kan diverse redenen hebben. Omdat het te druk is in de salon en de agenda erom vraagt, omdat je bankrekening het toelaat, omdat je zelf wat minder wilt gaan werken of omdat je hele andere specialisaties aan je assortiment wilt toevoegen. Hoe pak je dat aan, waar moet je aan denken en wat
gaat dat nou kosten? De kreet ‘ik wens je veel personeel’ is er één uit een heel oud tijdperk. Een werknemer kost namelijk veel tijd, geduld, kopzorgen en geld, maar kan je ook heel veel opleveren. Overleg met je accountant zal op dat moment verhelderend zijn en deze kan je groen licht geven om op zoek te gaan naar een passende werknemer. Via de brancheorganisatie kun je ook veel informatie inwinnen op o.a. juridisch vlak en op het gebied van ziekte of arbeidsongeschiktheid, de benodigde verzekeringen en bijvoorbeeld pensioenopbouw. Zij hebben ook diverse voorbeeld arbeidsovereenkomsten beschikbaar, waarin werkelijk alles kan worden vastgelegd, zodat er inhoudelijk nooit een misverstand kan bestaan. Het wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden, maar wel passend worden gemaakt aan jouw situatie.
De juiste vacature
De jacht op een werknemer met de allerbeste competenties is geopend! Nadat je goed hebt nagedacht over welke aanvulling je in je salon wilt, ga je hierbij de profielomschrijving opstellen. Wat wil je precies voor een toevoeging in de salon, aanvulling op jouw eigen kwaliteiten of welke karakter eigenschappen vind je belangrijk voor jouw klanten. Heel duidelijk omschrijf je aan welke eisen een kandidaat moet voldoen en wat de achtergrond en opleidingsniveau moet zijn. Misschien zoek je precies hetzelfde emotionele type als jezelf, maar is dat wel verstandig? Is het niet beter om bijvoorbeeld een meer rationeel persoon te zoeken die juist een heel ander type klant aantrekt in de salon? Dat zijn afwegingen waar je goed over moet nadenken en waarbij je veel zelfreflectie moet toepassen. Dat is niet altijd makkelijk, geloof me, dat is het nooit. Vrienden en familie kunnen je daarbij helpen. Zij vinden dat vaak ook leuk om te doen, omdat ze betrokken worden bij een mooi
proces. Je plaatst een pakkende vacature met als doel dat de juiste persoon zich aangesproken voelt en naar aanleiding daarvan een perfecte sollicitatiebrief met bijpassend CV en beeldige foto stuurt. Aan de perfecte
werknemer hangt een bepaald kostenplaatje, iets waarbij je accountant je ook heel goed kan helpen. Raadzaam is het om meerdere kandidaten uit te nodigen en je goed voor te bereiden op de gesprekken die je gaat voeren. Ook emotioneel (en zelfs spiritueel) moet er een goede klik zijn, naast de representatieve kant en de sociale vaardigheden. Een hele verantwoordelijke taak, maar wel een hele leerzame.
Je bent collega’s, geen beste vriendinnen
Het hebben van medewerkers is een verrijking voor je bedrijf, maar ook op persoonlijk vlak. Je leert op veel manieren beter communiceren, je raakt betrokken in het leven van personen (en hun gezinnen) buiten je eigen sociale leven. Je hoort, ziet en ervaart emoties van andere individuen, je leert andere perspectieven begrijpen, geduldig te zijn en begripvol met situaties om te gaan. Indien je er voor open staat, kun je dus op veel fronten leren van je werknemers. Mij heeft het veel gebracht, een intieme – bijna moederlijke – band die ik niet eerder zo heb mogen ervaren, maar wel met gepaste afstand. Buiten werktijd om zien we elkaar eigenlijk niet, dat is een verstandhouding die ons allen past. We zijn ten slotte collega’s en geen beste vriendinnen, want die hadden we al voordat onze plastische arbeidsrelatie vorm kreeg. Neemt niet weg dat ik probeer ‘mijn meisjes’ een veilige haven te bieden, een plek waar ze zichzelf kunnen ontplooien en waar niks te gek is. Een thuis waar ze altijd terecht kunnen, altijd welkom zijn en we veel passie en lol delen. En precies daarom wens ik iedereen juist heel veel personeel…