Marketing is een belangrijk deel van het ondernemerschap, maar voor veel beauty professionals niet het meest aantrekkelijke. Het is dan ook een erg breed begrip waarbinnen je soms door de bomen het bos niet ziet. Marketing kan voelen als een blok aan je zakelijke been. Echter, als je het goed aanpakt, zal het je minder tijd kosten en meer plezier geven. Plus, want daar draait het met marketing uiteindelijk allemaal om, het zorgt voor een betere positionering van je salon en de juiste klanten. 

‘Wie doet bij jullie de marketing?’, is een vraag ik laatst stelde aan een groep beauty professionals. ‘Oh, dat doen we allemaal een beetje’, ‘Dat doet ik als eigenaar’ en ‘Euh, dat is een beetje als er iets nodig is’ waren veelvoorkomende antwoorden. Wanneer je doorvraagt, blijkt dat de term marketing ook niet voor iedereen hetzelfde betekent. ‘Dat zijn de nieuwsbrieven bij ons’, ‘Je bedoelt de website toch?’, ‘Ik adverteer in het lokale krantje’ en ‘We hebben facebook & instagram’ zijn de associaties met de term. Ze vallen ook allemaal in het brede gebied van marketing. Vanaf deze editie zul je regelmatig artikelen en columns over marketing vinden, waarin we dingen uitleggen en tips geven hoe je komt tot succesvolle marketing voor je salon. 

Het vermarkten van je bedrijf
Bij marketing draait alles om het vermarkten van je bedrijf. Hoe positioneer je het bedrijf? Het is iets waar je aan de start van je onderneming vaak wel over nadenkt. Je kiest de naam die bij jou en je ideeën past, bepaalt wie je doelgroep is, maakt de online kanalen aan en creeert een passende huisstijl en logo. En dan ga je aan het werk met je echte vak en verandert marketing helaas in een takenlijst met ad-hoc dingen. Er moet een folder komen, de website moet de nieuwe behandelingen nog krijgen, er moet weer eens wat op social media en de nieuwsbrief moet eruit. Bewust gebruiken we hier het woord ‘moeten’, omdat de ervaring leert dat dit door veel beauty professionals zo ervaren wordt. Het haastige karakter van dit soort klussen die veelal tussendoor gedaan worden, versterkt dat gevoel. En helaas, vaak zie je het ‘moeten’ ook terug in het resultaat. Net als je een huidverbeterende behandeling niet kunt afraffelen zonder resultaatverlies, zo is het ook met je marketing. 

Wat is de status quo?
Wanneer je marketing vanuit je eigen vakgebied en -processen bekijkt, is het een stuk logischer dat je ook in dit vakgebied een aantal stappen onderneemt, voordat je echt aan de slag gaat. De beste combinaties aan werkstoffen, hebben geen of in ieder geval minder effect wanneer de huid niet goed is voorbereid. Of wanneer de werkstoffen niet geschikt zijn voor het probleem dat je wilt oplossen. Er is ook voor marketing niet één antwoord of actie dat al je problemen oplost. Bij iedere afspraak controleer je eerst de huid van je klant, voordat je bepaalt welke behandeling je gaat doen. Voor je bedrijfsmarketing is eenzelfde analyse verhelderend. Geen zorgen, dit hoeft niet voor iedere facebook post die je gaat plaatsen. Maar ieder kwartaal goed evalueren welke dingen je gedaan hebt, wat dat heeft opgeleverd en welke dingen je in het komende kwartaal gaat doen, is wel een minimum. Wanneer je bezig bent met speciale acties, uitingen of advertentiecampagnes, zijn er veel vaker momenten van analyse. Zeker voor alle online communicatie zijn er diverse tools die je helpen met deze analyse. Wat leverde het op? Worden artikelen wel gelezen en/of posts wel geliked? Wanneer je geen overzicht hebt, wat de status quo is van je marketing en communicatie, is de kans groot dat je niet het beste resultaat uit je marketing haalt. Vergelijk het wederom met je vakgebied. Is er geen thuisregime of continuïteit in de behandeling? Dan zullen de resultaten nooit optimaal worden en wordt er feitelijk geld en tijd verspild. 

Plan van aanpak 
Om je marketing optimaal en effectief te krijgen, is na een grondige analyse een plan van aanpak nodig. Welke boodschap wil je aan welke doelgroep vertellen? Wanneer je de doelgroep en de boodschap als startpunt neemt, dan kun je vervolgens kijken welke communicatiekanalen hierbij passen. Een contentplanning helpt je om het komende jaar/kwartaal/maand/week een overzicht te hebben van wat je communicatiemomenten zijn, via welke kanalen en met welke boodschap. Zo’n planning is niet in beton gegoten en laat genoeg ruimte voor spontane berichten of ideeën. Daarnaast geeft het vooral houvast voor de momenten dat je het druk hebt en even niet kunt bedenken wat voor een leuke instapost of flyertekst je nu weer moet maken. Werk je met een team van collega’s? Zorg dan samen voor een regelmatige brainstorm van een uurtje om ideeën te verzamelen voor berichten die passen bij de salon. Door dit samen te doen, is iedereen ook meer betrokken bij de boodschap die je als salon uitzendt.

Ieder zijn vak
Creatief zijn, alles monitoren, zelf schrijven, het juiste beeldmateriaal selecteren, et cetera. Als beauty professional heb je een passie voor je vak en daar wil je het liefst je tijd aan besteden. Nu wordt marketing al een stuk leuker als je die passie en kennis juist inzet in die marketing, maar daar zullen we het een volgende keer over hebben. Wanneer je zelf geen oog hebt voor of zin hebt in marketing, dan is er geen man overboord. Zoek een professional om je heen die jou erbij kan helpen. Dit kan eigenlijk bij alle stappen in het proces: de analyse, het maken of bewaken van een strategie, het opstellen van een contenplanning, het maken de marketinguitingen en/of het verspreiden van de boodschap. Ieder zijn vak. Door de juiste mensen in te schakelen, bespaar je tijd, energie en daarmee dus op de lange termijn kosten. Zorg bovenal dat je altijd je input geeft vanuit je vak en jezelf aan de professionals die je inschakelt. Een marketingboodschap die niet dichtbij het bedrijf staat, schiet zijn doel volledig voorbij. 

Dit artikel verscheen eerder in De Beauty Professional. Wil jij een (proef)abonnement op het vakblad? Ga dan naar de speciale aanbieding!

Gerelateerde berichten