Hi! Ik ben Renske Mennen. Ik ben van nature super nieuwsgierig, en dat is meteen een van de belangrijkste eigenschappen voor mijn job. Ik ben namelijk trendwatcher op het vlak van Beauty, Fashion & Well-Being. Tijdens mijn opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle te Tilburg heb ik ontdekt dat trends een sterke basis zijn voor een nieuw idee, innovatie of concept. Inmiddels ben ik sinds 2015 als trendwatcher aan het werk onder de naam van mijn eigen bureau: Trend Agency Move. Ik vind niets leuker dan trends ontdekken en met deze kennis een advies uitbrengen aan een klant. De reden dat ik dit doe? Omdat ik ervan overtuigd ben dat ik op deze manier de wereld een stukje mooier, en vooral ook gelukkiger maak.

Wat is trendwatchen? 
Vaak krijg ik de vraag: wat houdt het vak trendwatchen nou precies in? Eigenlijk is dat heel simpel! Ik doe 24/7 onderzoek naar trends op maatschappelijk en sociaal-cultureel vlak en kijk ook naar wat voor markttrends er spelen. Markttrends veranderen binnen vijf jaar, terwijl maatschappelijke trends er meer dan tien jaar over doen om een andere betekenis te krijgen. Ik houd op wereldwijd niveau het nieuws, innovatieblogs en ontwikkelingen bij. Het is interessant om te zien wat voor andere ontwikkelingen er op de Aziatische markt gebeuren dan hier in West Europa. Scandinavische landen zijn vaak voorlopers als het aankomt op verandering. Doordat ik zoveel onderzoek doe, kan ik een bedrijf of organisatie trendadvies geven dat gebaseerd is op wereldwijde kennis. Je kan er daarbij vanuit gaan dat ik dus niets over het hoofd zie.

Trendpresentaties
Ik geef trendpresentaties aan ondernemers, designers en marketeers. Daarnaast schrijf ik trendboeken, en geef ook advies aan klanten tijdens trendconsulten. In dit laatste geval ga ik eerst met ze in gesprek. Ik, met mijn nieuwsgierige karakter, wil dan maar al te graag weten wie jij bent en waar je voor staat. Ik vind het namelijk super belangrijk dat de trends die ik je vertel en adviseer om te gebruiken als input voor nieuwe strategieën en ideeën, ook daadwerkelijk passen bij jouw bedrijf. Het advies geef ik uiteindelijk tijdens een trendpresentatie. De concepten die je vervolgens uitrolt met jouw bedrijf, vervullen zowel een behoefte zowel van jouzelf, als van je klant. En dat is wat je uiteindelijk wilt bereiken.

Trendontwikkelingen
In de beautywereld is van alles gaande. Kijk alleen al naar de ontwikkelingen die de technologie met zich meebrengt. Wat gaat de vermenging van het online en offline leven voor ons betekenen? Hoe speelt beauty hierin een rol? Wat voor culturele veranderingen brengt dit met zich mee? Tegenover de digitale revolutie, staat het verlangen naar puur natuur waarmee we ons op beauty-vlak mee willen verzorgen. Duurzaamheid is bijvoorbeeld ook een belangrijke trend in de beauty wereld. Hoe kun je hier als ondernemer mee omgaan? En hoe communiceer je dit naar je klant? Ook is bijvoorbeeld de rol van een bedrijf dat producten levert aan hun klant is aan het veranderen. Het gaat niet meer om het pruduct alleen dat je verkoopt. Grondige kennis en uiterst persoonlijk advies zijn dé ingrediënten van een nieuw businessmodel. Het DNA van je klant gebruiken voor persoonlijk beautyadvies is niets geks meer.

Elke maand nieuwe trendcolumn en meer
De beautywereld is super veranderlijk. Ik vind het verslavend om te ontdekken wat er allemaal gebeurt. Ik ga jou in mijn maandelijkse trendcolumns antwoorden geven op al deze vragen. Naast beautyspot.nl zal ik je ook in het blad De Beauty Professional meenemen in de wereld van trends. Ik bereid je voor op de toekomst.

Je mag me natuurlijk altijd volgen op instagram @renske.mennen en @trendagency_move, en als je nog meer te weten wilt komen over mijn trendbureau, kijk dan op www.trendagencymove.com.

De eerste column van Renske Mennen verschijnt aankomende vrijdag op Beautyspot.nl. 
Het eerste grote trendartikel zal in september verschijnen in vakmagazine De Beauty Professional. 

Gerelateerde berichten