Overal poppen quarantaine-looks op. Ze zijn vooral digitaal, omdat de hele wereld natuurlijk in lock down zit, maar hebben ook vooral iets bijzonders. Ze zijn creatiever en fantasierijker dan ooit, en hebben zelfs een buitenaards tintje. Dat er een creatievere kant in mensen naar boven aan het komen was als het gaat om beauty, had ik al eerder gespot. Hierover schreef ik namelijk al in het pre-corona-tijdperk op beautyspot (oktober 2019). Toch is er nu een wezenlijk verschil aan de hand.

Het leven gaat digitaal door, en doordat men vrijwel alleen nog maar thuis zit wordt ieders vrijetijd op dit moment opnieuw uitgevonden. Dit zorgt ervoor dat de creativiteit een boost krijgt. Waar de vluchtige samenleving in het westen voorheen de standaard was, krijgt de stilstand nu de volledige aandacht. De beauty sector biedt enorme mogelijkheden in deze creativiteit.

Creatieve face paint

De uit Las Vegas afkomstige make-up artiest Madrona Redhawk is een innovator bij deze trend. Tijdens haar studie Native American face paint begon ze met het beschilderen van handen, maar met haar unieke creaties die ze op het gezicht toepast, is ze geheel haar eigen merk geworden. Ze drukt een gevoel van surrealisme uit. Huishoudelijke gebruiksvoorwerpen zijn haar ‘kwasten’, zoals een vork of een ventilator die hard in haar gezicht blaast. Op haar Instagram staan allerlei video’s die je thuis gemakkelijk na kunt doen. Dit zijn ongetwijfeld echte quarantaine-looks.

De buzz-cut als nieuw kapsel

Naast Redhawk zijn er meer pioniers. Haar-artiest Janina Zais houd ik al een tijdje in de gaten. Deze Duitse dame maakt kleurrijke en expressieve creaties van haar. In een interview met Vogue vertelt Zais: “Haar is veel veranderd door de jaren heen. In de ’70 waren het de hippies, in de jaren 80 de punkers, en de jaren ’90 waren gekenmerkt door de ravers. Ik denk dat het nu erg modern is om een buzz cut te hebben met daarop een boodschap die je zo overal kunt uitdragen.” Zo heeft ze een haircut met een tribal gecreëerd, en eentje met het Koreaanse teken van ‘vrijheid’. Dat de millimeter look nu trending wordt heeft mede te maken met de opkomst van de gender-neutrale maatschappij.

Futuristische beauty-looks

Het rijtje met creatieve innovators sluit ik graag af met de Japanse nagel artiest Eichi Matsunaga. Haar creaties gaan namelijk verder dan enkel de nagels. De hele handen worden er namelijk bij betrokken, wat een futuristische kijk geeft op nagels. Het is een vorm van kunst. Eichi Matsunaga’s Instagram staat vol met afbeeldingen en videos van haar creaties. Check Madrona Redhawk, Janina Zais en Eichi Matsunaga. om geïnspireerd te worden in dit corona-tijdperk.

Cover foto hair-art: Janina Zais , model: Nina Burkhardt

 

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

Gerelateerde berichten