Het virus COVID-19 is zo machtig, dat het de wereld tot stilstand heeft gebracht. Trends daarentegen zijn juist in een stroomversnelling geraakt. Trends die al aan het groeien waren, lijken nu te exploderen. Dit komt doordat de maatschappij van het een op andere moment een totaal andere levensstijl heeft aangenomen. Voor ondernemers in de beauty-industrie is het belangrijk om op de hoogte te zijn van deze exponentieel groeiende trends, zodat erop ingespeeld kan worden met concepten, innovaties en ideeën, om zo de verbinding te houden met de branche, en dus je klanten.

Allereerst is het belangrijk om je te beseffen dat de beauty-industrie kansen biedt in tijden van crisis. Door onzekerheden die in het leven zijn gekomen, zoekt de consument naar manieren om zich goed te voelen. Beauty-merken hebben precies de middelen hiervoor, want: er goed uit zien heeft direct effect op de gemoedstoestand.

Betekenisvol verschil maken

Betekenisvol verschil maken, is de eerste trend die momenteel een groeispurt doormaakt. Gevestigde merken doen dit met het kapitaal en de middelen die ze voor handen hebben. Estée Lauder heropende onlangs bijvoorbeeld een fabriek om enkel desinfecterende handgel te produceren. Make-up artiest Huda Kattan doneert momenteel $1000 aan wel honderd verschillende freelance make-up artiesten om hen te helpen het hoofd boven water te houden. Zij helpen anderen die het nu zo hard nodig hebben, en krijgen daar aanzien voor terug. Consumenten juichen dit namelijk toe. Het creëert een diepgaande band met de consument, die al enige tijd op zoek is naar betekenis in een wereld waar dit voorheen werd opgevuld door religie. In verschillende delen van de westerse wereld is atheïsme een groeiend fenomeen. Merken nemen de plaats in van religies. Betekenisgeving is waar het dus om gaat.

Trend Beauty Tech

Toch zorgt de wereldwijde lock down voor problemen voor ondernemers op korte termijn, omdat het vak nu niet uitgeoefend kan worden. Technologie is hiervoor een uitkomst. Beauty Tech is een trend die al aan het opkomen was, en zorgt nu voor diverse mogelijkheden. AI en AR technologie maakt het mogelijk om thuis make-up te proberen. Kijk bijvoorbeeld naar de virtuele beauty app YouCam MakeUp van Perfect Corp. Met een selfie is het mogelijk om bijvoorbeeld allerlei kleuren lipstick te testen. Verlies hierbij de trend PA-beauty (Personal Assistant Beauty) niet uit het oog. Consumenten houden van persoonlijk advies. Dit kan perfect via digitale meetings.

Blijf verbonden met de consument door digitaal kennis en adviezen te geven. Door kennis te delen maak je al een betekenisvol verschil. Voor elke ondernemer zal een andere manier hiervan het best passen bij het bedrijf en de klant, maar er is in elk geval voor ieder bedrijf een manier is die past.

Stay safe.

Beeldrechten: PerfectCorp

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

Gerelateerde berichten