Afgelopen weekend was het Beauty Trade Festival, waar ik namens De Beauty Professional een trendlezing gaf over consumententrends in de beautybranche. Voor als je het gemist hebt: in dit artikel alsnog een greep uit het trendverhaal.

Fotocredits: Makeupbrutalism

Er is steeds meer behoefte aan de mogelijkheid tot zelfexpressie. Als het aankomt op het schoonheidsideaal, zijn de ‘ouderwetse’ gedachten hierover niet meer van toepassing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het enkel laten zien van een gladde huid, geheel onthaarde lichamen, maatje 0 en ellenlange benen. Nee, uniekheid is de nieuwe schoonheid.

Voor de SS20 collectie van Marc Jacobs, welke afgelopen September werd gepresenteerd, was er bijvoorbeeld voor alle 60 modellen een individuele excentrieke look gecreëerd. Ze flaneerden over de catwalk met de fashion collectie waarbij dus ieder model afzonderlijk aandacht heeft gekregen voor haar en nagels. Het is duidelijk dat elk individu steeds meer telt.

Trend: Freedom of Expression

‘Freedom of Expression’ wordt deze trend ook wel genoemd. Behalve tijdens fashion week zie je de behoefte aan het uitdrukken van wie je bent ook op Instagram ontstaan. Neem bijvoorbeeld de Insta-pagina van May Tahmina. Deze 23-jarige dame uit Manchester post make-up foto’s waarbij ze elke keer opnieuw een super excentrieke look heeft neergezet. De ene keer is haar hele gezicht bedekt met blauwe hartjes, de andere keer heeft ze zo’n negen nike-swoosh tekens op het gezicht gecreëerd. Daarnaast krijgen vooral haar ogen veel aandacht met de meest creatieve lijnen en kleuren.

Makeup Brutalism is een Instagram-pagina die binnen no-time geëxplodeerd is naar meer dan 30.000 volgers. Eszter Magyar is het brein hierachter en post enkel en alleen foto’s van haar oog waar ze steeds weer opnieuw een kunstwerk van heeft gemaakt. Men vindt dit interessant, omdat er iemand is die het lef heeft om zich uit te drukken op de meest bizarre en creatieve manieren, zonder zich daarvoor te schamen.

Ugly MakeUp Revolution

Eszter is daarna ook nog de Ugly MakeUp Revolution gestart. Ik vroeg haar in een interview wat de achterliggende gedachte is van dit account. Eszter vertelt dat ze dit is begonnen om vragen te beantwoorden zoals: Wat is make-up nou eigenlijk? Wat betekent beauty nog? Dit specifieke account komt veel grimmiger over dan @makeupbrutalism, maar heeft dezelfde onderliggende boodschap: het uitdrukken van jezelf kan op duizenden manieren, en dit account biedt inspiratie daarvoor. Men is daarnaar opzoek. De consument krijgt weer behoefte aan deze vrijheid. Het heft wordt weer in eigen handen genomen.

 

Renske Mennen is trendwatcher binnen de wereld van Beauty, Fashion & Well-being. Ze is de founder van haar eigen trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. De trendwatcher schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trend artikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beauty industrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar websitewww.trendagencymove.com.

 

Gerelateerde berichten