Vervolg gesprek Anbos en kwaliteit
Zoals beloofd zou ik verder ingaan op de onderwerpen die ik heb besproken op 17 februari jl. tijdens mijn bezoek aan het Anbos-kantoor in Woerden. In mijn vorige column heb ik gezegd dat Anbos als coach zou kunnen fungeren naar een positieve kijk op de toekomst waarbij je kritisch naar jezelf blijft kijken. Dat zou naar mijn idee kunnen met een strenger beleid en dat betekent dat je leden zou moeten verplichten om deel te nemen aan activiteiten.
Wellicht ondersteunen sommige collega’s mijn idee niet, maar om dit te onderbouwen wil ik het als volgt uitleggen: natuurlijk kan het zijn dat een bijeenkomst ver rijden is, niet uitkomt qua afspraken of over een onderwerp gaat waar in eerste instantie je interesse niet ligt. Echter is mijn ervaring, dat, door toch te gaan, je altijd met nieuwe ideeën terugkomt en gestimuleerd bent om weer even bepaalde zaken in een nieuw daglicht te plaatsen. Dit heb ik neergelegd bij Anbos en hiermee is meteen de groep ‘slapende leden’ besproken. Anbos deelt mijn mening gedeeltelijk en kan vertellen dat er meer mogelijkheden zijn voor registratie met de nieuwe ledenpas.
BTW percentage
Voor wat betreft het 6% btw-percentage geven zij aan dat dit nog steeds hun volledige aandacht heeft en actueel onderwerp van gesprek is.
Anbosbordjes bij oud-leden
Er wordt gecontroleerd op Anbosbordjes bij oud-leden, maar het snelste resultaat bereikt men met het gewoonweg melden van het onrechtmatig gebruik van het Anbosschild door een van onze collega’s bij Anbos
Kwaliteitsbewaking
Kwaliteitsbewaking vond ik ook zo’n uit de lucht gegrepen belofte; hoe doen jullie dat dan als je niet daadwerkelijk komt controleren? En inderdaad gebeurt dit nu nog louter en alleen door middel van klachtregistratie. In de praktijk gebeurt het weleens dat leden geroyeerd worden doordat zij meermaals in aanraking zijn geweest met de geschillencommissie die hen aansprakelijk stelt voor gemaakte fouten.
Kosten / opbrengsten van Anbos
Anbos heeft zeer recent het pand aan de Pompmolenlaan 16 gekocht waardoor een grote kostenpost wegvalt en er een inkomstenbron bij is door middel van verhuur van diverse (praktijk)ruimten aan aanverwante beroepsgenoten. Deze kostenpost en inkomstenbron komt rechtstreeks ten goede aan de activiteiten die in de planning staan voor de leden; dat is MOOI!
In mijn volgende column meer over de geschillencommissie waarvan ik het nut niet inzag, en hoe bepaalt Anbos onze deskundigheid?? Wil je meedoen in deze discussie? Reageer op bovenstaande stellingen/onderwerpen. Alle input is goed en ik ventileer het naar Anbos!
Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal.Dit is deel 2 van een reeks van 3 columns die Ilze van Opstal schrijft naar aanleiding van haar artikel 'Welke kwaliteit kan Anbos garanderen". Deel 1 vind je hier.