Online en offline beauty-trends zijn niet meer hetzelfde. Wat je online presenteert, is niet meer wat er offline gedragen wordt. Online wordt het gezicht ingezet als een soort doek van een schilder, waarop de meest diverse kunstwerken worden gepresenteerd. Felle kleuren rondom ogen, de neusbrug als eyecatcher of diverse kleuren op de lippen: het kan allemaal. Artistieke expressie is een nieuwe make-up trend. Maar dan wel vooral online.

Eerder schreef ik al over de trend Freedom of Expression. Deze trend staat in het teken van het durven uitdrukken van wie je bent. Deze trend begint zich verder te ontwikkelen. Het interessante is namelijk dat beauty trends online en offline een onderscheid beginnen te krijgen. Wat er online gepresenteerd wordt, is niet per definitie wat je offline, dus in het straatbeeld, terug ziet.

Beauty-trends op Instagram

Steeds meer Instagram-accounts die hierop inspelen, beginnen enorme hits te worden onder jongeren. Neem bijvoorbeeld het account van de Londense Bea Sweet, te vinden onder de naam @beasweetbeauty. Ze maakt de meest uiteenlopende beelden van de zogenaamde make-up-art. Klassieke kunst met hierin letterlijke afbeeldingen van mensen verbeeldt ze rondom de ogen, of de oogmake-up wordt vormgegeven als sappige rode kers. In een interview met Dazed Digital Beauty vertelt ze wat beauty voor haar betekent: “Make-up is een oefening in vertrouwen. Het is een eer om vertrouwd te worden met het creëren van een imago van iemand anders. Voor mij is beauty de diversiteit in het creëren van het menselijke imago.” De toekomst van beauty ziet ze veel diepgaander dan enkel het creëren van een imago. “Het is een reflectie van de kwaliteit van de artiest, zowel fysiek als filosofisch.”

Beauty-trends in het straatbeeld

Maar wat gebeurt er dan offline?, kun je je afvragen. In het straatbeeld speelt natural beauty een hoofdrol onder jongeren. Hier wordt juist niet het gezicht als doek gebruikt, maar gaat het erom dat jij je in de puurste vorm presenteert. Wenkbrauwen mogen doorlopen tot unibrow, en er werd zelfs over vrouwen geschreven dat ze mee mochten doen aan Movember. Eventuele gezichtsbeharing hoeft niet verwijderd te worden, ook al gaat het om wat extra (dons)haar boven de lippen. Het is vooral interessant om te zien dat online en offline een onderscheid begint te maken als het gaat om beauty-trends. Het zijn twee uitersten die tegelijkertijd hand in hand gaan met elkaar.

 

Renske Mennen is trendwatcher van consumententrends, met een focus op van appearance. Ze is de founder van haar eigen trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beauty-industrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar websitewww.trendagencymove.com.

Gerelateerde berichten